ВСИЧКИ РАЗДЕЛИ
515 резултата в 174 текста от 41 книги
КЛИКНЕТЕ ТУК, ЗА ДА СКРОЛНЕТЕ НАДОЛУ КЪМ РЕЗУЛТАТИТЕ

Елеазар Хараш – лекции
238 резултата в 59 текста от 15 книги

Елеазар Хараш – книги
82 резултата в 42 текста от 15 книги

Елеазар Хараш – интервюта
133 резултата в 54 текста от 9 книги

Елеазар Хараш – предговори
60 резултата в 17 текста

Елеазар Хараш за Старците
1 резултата в 1 текста от 1 книги

Елеазар Хараш – В Храма на Учителя
0 резултата в 0 текста от 0 книги

Елеазар Хараш - Съставител - Из Словото на Учителя Беинса Дуно
1 резултата в 1 текста от 1 книги

Словото на Учителя Беинса Дуно
Стандартно търсене
1/6 страници, 1 - 100 от 515 резултата, за 'ал ХАЛЛАДЖ'.
  1. Ал Халладж знаел, че като говори така, събира голяма угроза около себе си. Той разкривал дълбините на съкровения смисъл, а хората били толкова много неподготвени. И както казах, разсекли тялото му на части; докато можел да говори, хвалел Бога, нямало прекъсване. Той знаел, че това е велик дар. Бил горен – до последно, докато можел, мърдал и хвалел Бога по особен начин. Вкоренявал се все повече в Неговата тайна. И казва: Сатана е знаел, че Бог е по-важен от всичко и затова приел тайното предложение на Бога. За своето падение той осъзнал, че това падение трябва да го приеме с огромна, осъзната Любов. Същото, както казах, така както *** приема предложението на Христос, а предложение от Христос е нещо дори повече от заповед; Христос направо му е повелил, ще видим другия път защо. *** го предава в името на нещо много дълбоко, нещо, което е между тях; нещо, което също спада към мистериите.

    Ал Халладж казва: Не наричай смъртта зло, защото тя е прекрасно обновление. Ето защо и богомилите са били на кладата – прекрасно обновление. Казва още: Ако Христос беше в райската градина, Сатана нямаше да има никакъв шанс. И затова беше избран Адам, защото Бог знае как ще постъпи Адам и как ще постъпи Христос, което означава, че грехът е Божие допущение. По-нататък ще видим, Ал Халладж обяснява как Бог разрушава рая; никаква змия и никакви странични неща. Сам Бог влиза и прави голямата власт в змията, но за това ще говорим друг път. Божие допущение и затова Адам действа погрешно, защото просто се знае, че това е неговото ниво. Това на съвсем други места е обяснено, в тайната на Зохар, но това е много специална книга, защото каквото четеш в нея, не е това, което изглежда, но това е друга тема. Там е обяснено разликата какъв е Адам и какъв е Христос, нещо, което се е случило в древността – чистият духовен взрив. Не оня взрив космически, а съвсем друг, вътрешен духовен взрив. Там нещата се разпределят: едни остават съвършени и остават в Бога, други падат и после биват изпращани в рая.

  2. Най-могъщото слово, казва Ал Халладж, има Бог. С това изначално могъщо слово Той е създал всичко, в това число и Иблис. В един разговор Бог му казва: Искам да ми служиш в един рай, замислил съм един рай, една земя, искам да отидеш там и да ми служиш. Иблис му казва: Не искам никакъв рай, никаква земя, само Тебе. Разбира се, с Бог не се спори, но той малко спорил. Иблис му казва: Искам само да съм до Тебе и нищо друго. Искам само Твоето присъствие. Бог му казва: Трябва ми верен приятел там, трябва ми съюзник в рая, който да ме познава дълбоко и да изпълнява моята воля. Тогава Иблис му казва: Господи, какво си замислил? Тогава Бог му казва нещо ужасяващо: За да ми служиш както трябва, ще отнема всезнанието ти и твоето сияние. Странно състояние обхваща Луцифер, т.е. Иблис, особен мрак. И той разбрал, че така или иначе трябва да слезе в този нежелан от него рай и някаква земя. Той разбрал, че трябва да се примири.

    Иблис разбрал, че всичко, което е помрачено в света, всичко, което е потъмняло, това е изтегляне, Бог е изтеглил своето Присъствие и затова нещата са потъмнели и помрачени, както е в случая със самия Иблис. Но както виждате, част от неговата будност продължава да вижда нещо. Същото нещо е при хората, много от тях са помрачнели, особено някои от тях, които вървят по пътя на демоните, по пътя на другата Бездна и затова всички тези потъмнели същества са в затруднение, малко или много те са в затруднение. Даже и когато Бог частично се оттеглил от Христос, казва Ал Халладж, на кръста, макар и за малко, забележете, той се е чувствал много зле и веднага казва: Елой, Елой, Лама Савахтани — Боже мой, Боже мой, защо си ме оставил. Няма по-лошо нещо — това Присъствие, този Велик Бог да се оттегли. Също в псалмите на Давид в Библията се казва: Да не ме отхвърлиш от присъствието си, Господи. Значи единственото истинско пожелание на Давид — да не ме отхвърлиш от това присъствие. Но при Божествените синове Бог живее там, Бог излиза понякога, но Той винаги се завръща.

    ТЕЛАТА - (лекция 16)

    Третото и четвъртото тяло умеят да създадат в човека един празен и безсмислен живот. В третото и четвъртото тяло имат много лични интереси. Преведено означава: очакват ги много и лични страдания — лични, специфични и точно отговарят на личните интереси. И ако те не разберат тези страдания, тогава идват тежки и фатални ситуации. И тука, в третото и четвъртото тяло, човекът не е притиснат от трудностите, както изглежда, а от своето его, забележете. Трудността може да е голяма, но толтеките я сразяват, защото нямат его. Но който има его, Бог ще му изпрати трудност, която ще го победи. Както ще видим по-нататък, когато ще говорим за Ал Халладж и за Ибн Араби, те казват: Когато Бог насочи един човек в правия път, никой във вселената и в света не може да го заблуди. Свършено е, никой не може да го заблуди. Когато Бог отклони един човек от правия път, тъй като всичко е Бог и Бог отклонява, сто човека може да искат да го въведат в правия път, никой не може да го въведе. Защо Бог го отклонява? Ал Халладж, както винаги много дълбок, казва: Той знае вътрешността му; Той знае, че по пътя на отклонението ще се завърне — някога, няма значение кога. Въобще Ал Халладж е нещо много специално, след време пак ще говорим за него. Обяснява и защо красотата е разбойник, ограбила е много души, но друг път ще говорим за него.

  3. МЪДРОСТ ПРЕДИ ВСЕЛЕНАТА - Продължение - (лекция 12)

    И така Абсолютът твори незабелязано, неизказано. Той живее неуловимо и царствува скрит в Абсолютното Нищо, Неговата сфера. Това е и част от Неговата велика Мистерия. Бог, вселената и световете са само отражение на Абсолюта. Тогава какво означава раздялата на човека с Бога? Майстер Екхарт казва: “Тя носи много радост”, забележете, раздялата на човека с Бога, тя не съществува, но Екхарт казва, че тя носи много радост и много светлина, защото който я разбере, ще се слее с Бога по съвсем нов начин, чисто духовен и божествен начин. И оказва се какво? Че раздялата е била несъществуваща, невъзможна, защото просто Бог е тотален. Няма как да има раздяла нито между Него и Луцифер, нито между Него и човека, въобще няма как да има раздяла. Голяма илюзия е, казва Ал Халладж, че Сатана бил враг и противник на Бога. И затова много харесвам Ал Халладж, за него много ще говорим пак, персийският Христос. Той казва: Всички религии са секти. Само Любовта е Бог. — Изключителен мъдрец и Учител. За него ще говорим другия път — Ал Халладж, нещо грандиозно.

    ВКУСЪТ НА АЛ ХАЛЛАДЖ - (трета идея за размишление)

    Ал Халладж казва: Който има истинска любов към Бога, той бива убит от Бога и тогава започва началото на неговия истински живот. — Както е при Христос: първо Бог ще те убие, ще убие всичко земно и сътворено и после ще те възкреси. Ако в тебе е останало нещо земно, няма възкресение. Ал Халладж казва: “Същността на всеки истински мистичен път е огромно страдание” — нещо, което хората не обичат. “Същността на всеки истински мистичен път е огромно страдание, чрез което се влиза в присъствието на Бога.” Ние хората изпитваме голяма мъка и Ал Халладж казва: Тази мъка е много ценна, защото тя иска да помогне на човека да се завърне в Източника. — Мога да я нарека условно космическа скръб, състрадание към човешките, даже към духовните същества. Огромно страдание, огромна мъка. Тази мъка, казва Ал Халладж, е мъка, защото тя трябва и иска да се завърне в своя Източник, затова е мъка. Но хората са забравили тайната на Любовта. Защото тази тайна на Любовта преодолява тази огромна мъка.

    Самият Бог е съвършен, но слизайки в Сатана, Той изглежда несъвършен, но това е погрешно мнение. Той пак си остава съвършен, но прикрит. Казва Ал Халладж: Когато Бог обърне внимание на човека, Той убива в него всичко, което не е Бог — т.е. Той убива в него всичко излишно, което не е Бог. И казва още Ал Халладж: Господи, Ти ме прие така несъмнено, Ти така ми се яви, че в мен не остана нищо друго, освен Тебе. — Самият Ал Халладж, както ще видим по-нататък, това е една изключително велика любов. Вие знаете, не само мюсюлманският свят, но и много голяма част от суфите се обръщат срещу него, когато казва: “Аз съм истината”. Този човек толкова много се е молил, толкова много се е слял с Бога, толкова много е мислил за Бога, че накрая се случва тайната. Той разкрива най-дълбоките неща, които суфите крият за себе си. Той изнася дълбоките забранени истини, т.е. Бог донякъде се е отпуснал в него да разкрие тайни неща.

    Тази тайна е съхранена само в избраните Суфите криели тази тайна, обаче Ал Халладж я обявил. Има суфи, които не са го одобрили. Други продължавали да смятат, че той е най-великият суфи-учител. И е така. Освен това Ал Халладж искал да каже, че няма разлика между Бог и тайната на човека и навътре те са във велико единство. Не случайно Майстер Екхарт на едно място казва: Аз съм преди Бога. Друг път ще ви обясня, има към двадесет и осем такива мисли. Той обаче тук въобще не отрича Бога, казва съвсем друго, друг път ще се спрем и на това. Това са смели изказвания само на тези, които са постигнали. — Ако мен ме нямаше, и Бог нямаше да го има, казва Майстер Екхарт. Но понеже станах сътворен, трябваше да се яви и Бог. — И на едно място казва: Господи, освободи ме от себе си, защото искам да се върна там, където съм бил, в Бездната. — И такива мистични неща казва, ще се спрем и на тях. Не случайно църквата се е опитвала да го разпъне, но кой може да разпъне Бог в човека — никой.

    Самата Божия сила знае кой е верен и кой си въобразява. И казва Ал Халладж: В мене няма място за рая, няма място и за красотата, защото преизпълних себе си с Бог. — Както виждате, за Адам е имало място за рая, за своеволие; при Ал Халладж няма, раят е излишен. Той е искал само едно — Бог, или Царството Божие, това, което и *** е поискал, както ще видим. Между другото, *** се освобождава от всички човешки раси и надминава херувимите и серафимите. После ще кажем нещо за него, толкова велико същество. Разбира се, неразбрано. От кого неразбрано? От тези, които са от старата цивилизация, Дървото за познанието, тези, които сами се определят да отидат към старата цивилизация. Тези, които ще го разберат, те тръгват по друг път; така че евангелието на *** е много по-дълбоко от Библията. Говорили сме за него, днес ще кажем нещо и след време пак ще говорим.

    Що е Луцифер, който е станал Сатана, казва Ал Халладж. Нов замисъл на Бога. Тук Бог се е превърнал вече в скритост, преобразяваща сила. Тази преобразяваща Божия сила ще излекува падението на тези ангели, които са станали хора. Тази преобразяваща сила ще излекува непълнотата на падналите ангели. Луцифер, или мъдрият херувим, е искал да си издигне, казва Библията и в Исайя, престол над божиите звезди. Казва Ал Халладж: Това няма нищо общо с гордостта, както се тълкува погрешно. Понеже толкова много е обичал Бога, той е поискал голямо приближаване до своя Бог. Не искал нито света, нито вселената, нито други същества. Той е обичал единствено само своя Създател — велика и предана любов, херувимска, богоподобна. И искал да се издигне там, за да бъде близко до своя Създател. Няма капка гордост, просто реална, дълбока мисъл. И той също знае винаги какво иска.

    Бог е велик Властител на велико зло. Само Той познава тайната на злото. Нито хората, нито Христос, нито Сатана познават тайния Източник на злото. Те никога не са го виждали. Истинското лице на злото, казва Ал Халладж, е древна, запечатана тайна. То спада, както казах, към неблагословените проклятия. И пак казвам, има и благословени, например грехопадението. Например земетресенията, наводненията, всичко това спада към благословените проклятия, защото някои хора постепенно се преобразяват. Катастрофите ги карат да се замислят. Не казвам, че всички хора наред се замислят, но една част от тях, а дори и една душа да е, тя е прекалено скъпа за Бога. Именно това спада към благословените проклятия. Това важи за всички видове катастрофи, няма значение големи, малки, лични, вътрешни драми и трагедии — за всичко от този род. Всичко това спада към благословенията, докато, както казах, за Звяра и за демоните няма преобразяване, не им е дадено преобразяване. Те ще бъдат в застой още много, много дълго време, такъв е замисълът.

    ДЯВОЛЪТ - (лекция 26)

    Дяволът е свързан с изгубената култура на нашия свят. Той работи много усърдно, но това не означава, че той е реален. Реален е само Бог. Всъщност работи чрез дявола една скрита част от Бога. Тя работи потайно за великото Единство и чрез дявола — чрез тази част от Себе Си. Т.е. скритият Бог движи всичко, движи развитието. Както ви казах преди, Ал Халладж казва: Бог отклонява хората от правия път. — Не Сатана, не дявол, защото Той знае, че тези хора ако вървят по правия път, ще го развалят. Има нещо в тях, Той вижда отвътре. Знае преражданията, знае всичко отвътре. Изпраща ги в отрицателния път, за да може да го изстрадат и след време като тръгнат, да тръгнат както трябва в правия път, а не „полу”. Просто Той отклонява и Той завръща. В тази връзка е много неуместно да искаш такъв човек да го вкарваш в правия път: Бог го е отклонил, ти ще го убеждаваш да върви в правия път!

Използвайте клавишите (лява/дясна стрелка) от клавиатурата, за навигация между страниците с резултати от търсене.